RescuePro_logo_03
  • Menüü
    • Avaleht
      • Projektist
      • Partnerid
      • Kvaliteedistandardid
      • Teie lugu
      • Instruktorina registreerimine
      • Privaatsuspoliitika ja vastutusest keeldumine
      • Kontakt
      • Korduma kippuvad küsimused – FAQ
    • Kriisid
      • Torm
      • Üleujutus
      • Metsatulekahju
      • Elektrikatkestus
      • Tööstusõnnetus
      • Keemiaõnnetus
      • Küberrünnak
      • Pandeemia
      • Majanduskriis
      • Sõda
    • Koolitused
    • Kasulikud
      • Linnad ja regioonid
        • Eesti Vabariik
        • Tallinn
        • Tartu
        • Narva
        • Pärnu
        • Kohtla-Järve 
      • Ellujaamise simulator
      • Kontrollnimekirjad
      • Elupäästev kaart
      • Toidu kalkulaator
    • Blog
      • Uudised
      • Kontrollnimekirjad
      • Peredele
      • Kasulikud näpunäited
    • Pood
    • Minu konto

Kuidas õigesti hädaabisse 112 helistada: juhis igale inimesele

Categories:
Blog est, Kasulikud näpunäited
Posted by: RescuePro
6 kuud ago
No comments
Getting your Trinity Audio player ready...

Igaühe elus võib juhtuda hetk, kus tema tegevusest sõltub kellegi elu. Kujutage ette: kõnnite mööda tänavat ja näete, kuidas inimene kukub kokku ega reageeri. Või olete tunnistajaks liiklusõnnetusele, kus keegi on autosse kinni jäänud. Sellistel hetkedel loevad sekundid ning teie võime õigesti abi kutsuda võib olla otsustava tähtsusega. Just sellisteks olukordadeks ongi loodud hädaabinumber 112. Vaatame, kuidas toimida õigesti, et abi jõuaks kohale võimalikult kiiresti.

Millal helistada 112?

Hädaabi on mõeldud kiireloomulisteks juhtumiteks, kui:

  • On ohus inimese elu või tervis (näiteks vigastused, südamerabandus, teadvusekaotus, tugev verejooks);
  • Vajate politsei abi (näiteks rööv, vägivald);
  • Tekib avaliku ohutuse oht (näiteks liiklusõnnetus, tulekahju, keemiline leke, looduskatastroofid).

Näide: olete tunnistajaks, kuidas naabruskonna laps kukub puu otsast alla ega liigu. See on ilmne põhjus helistada 112 ja saada kvalifitseeritud abi.

Kui olukord ei ole kiireloomuline, on parem pöörduda otse vastava teenistuse poole või konsulteerida arsti infoliinil.

Ettevalmistus kõneks

Enne kui helistate numbrile 112, veenduge, et:

  1. Olete ohutus kohas, kus teid on hästi kuulda.
  2. Suudate olukorda selgelt kirjeldada.
  3. Teil on valmis põhiinfo: asukoht, kannatanute arv, nende seisund.

Näide: kui viibite pargis ja näete kannatanut, siis öelge täpselt: “Olen Kadrioru pargis, peapaviljoni lähedal. Siin on mees, kes on teadvuseta, ja tema ümber on palju verd,” mitte lihtsalt “Olen pargis.”

Kuidas suhelda häirekeskusega

Häirekeskuse dispetšerid on koolitatud kiiresti reageerima erinevatele hädaolukordadele. Kuid abi kvaliteet sõltub teie võimest infot edasi anda. Siin on parimad nõuanded:

  1. Säilitage rahu. Dispetšer mõistab, et olete stressis, kuid selge ja rahulik suhtlemine kiirendab protsessi.
  2. Kirjeldage oma asukohta. Aadress, orientiirid või GPS-koordinaadid aitavad täpselt tuvastada õnnetuskohta.
  3. Kirjeldage olukorda. Vastake dispetšeri küsimustele:
    • Mis juhtus?
    • Kes sai kannatada?
    • Kas on oht ka teistele?
  4. Järgige juhiseid. Dispetšer võib anda soovitusi, näiteks kuidas anda esmaabi, kuni spetsialistid kohale jõuavad.

Näide dialoogist:

  • Dispetšer: “Häirekeskus 112, kuidas saan aidata?”
  • Teie: “Olen Tartu maanteel, 25. Mees lamab teadvusetult ja ei hinga.”
  • Dispetšer: “Alustage rindkere kompressioonidega. Saadan kohe kiirabi.”

Kes kirjeldab olukorda?

Kui olete tunnistaja, on teie ülesanne anda edasi objektiivne teave. Rääkige, mida näete ja teate, vältige oletusi. Näiteks: selle asemel, et öelda “Ta murdis vist käe,” öelge “Inimene hoiab kätt ja seal on näha deformatsioon.”

Kui kannatanu on teadvusel, andke talle võimalus dispetšerile oma seisundist rääkida. See on eriti oluline, kui tegemist on rinnavaluga, hingamisraskustega või tugeva allergilise reaktsiooniga.

Pärast kõnet

Dispetšer võib paluda teil jääda liinile. Ärge katkestage kõnet enne, kui dispetšer on selleks loa andnud. Pärast kõne lõpetamist veenduge, et õnnetuskoha juurdepääs on vabastatud päästeteenistuste jaoks.

Näide: kui kutsusite kiirabi õnnetuspaika, korraldage, et autod teeksid teed vabaks ja möödujad ei takistaks tehnikat.

Miks on oluline õigesti helistada numbrile 112?

Iga sekund loeb. Mida kiiremini ja täpsemalt dispetšer infot saab, seda kiiremini jõuavad päästeteenistused kohale ja alustavad abistamist. Vale või ebatäpne kirjeldus võib abi hilinemise või ebaadekvaatsuse põhjustada.

Näide: kui ütlete “Olen kuskil kollase maja lähedal,” võib see tekitada segadust ja viivitust. Aga kui täpsustate: “See on maja Pärnu maantee ja Veerenni tänava nurgal,” jõuavad päästjad kiiremini.

Pidage meeles, et 112 tuleb helistada ainult siis, kui see on tõesti vajalik. Selle teenuse kuritarvitamine viib ressursside eemale neilt, kes vajavad hädasti abi.

Kokkuvõte

Osav suhtlemine häirekeskuse dispetšeritega on oluline osa üldisest turvalisuskultuurist. Kui soovite igas olukorras enesekindlalt tegutseda, harjutage juba ette. Pidage meeles: rahulikkus, selgus ja järjepidevus on võtmed tõhusaks suhtluseks hädaabiteenistusega 112.

Tags: Blog est, Kasulikud näpunäited
Tehnogeensete katastroofideks valmistumise kontroll-leht Reisinõuanded: kuidas kaitsta ennast ja oma lähedasi Puudega inimeste kontroll-leht
Tags:
hädaabikõne päästeteenistus kiire reageerimine avalik ohutus 112 turvalisus esmaabi hädaolukord kriisivalmidus hädaabi
RescuePro

Navigeerimine

← Kuidas käituda äikese ajal?
Rescupro.ee spetsialistid 17. Sõja ja katastroofimeditsiini konverentsil: teadmised, kogemused ja innovatsioon →
Kontakt | Kasutamistingimused | Tarnetingimused | Tagastamine | Privaatsus
I-MEDIA OÜ | Reg. number: 12655108 | info@rescuepro.ee | (+372) 58204430 (E-R 12:00-17:00)
Haigla tn. 6-173 Narva linn Ida-Viru maakond 20104 Eesti

Sinu maksed on turvalised Mastercardi, Visa ja Swedbankiga

Mastercard Visa
Kasutame küpsiseid, et pakkuda teile meie veebisaidil parimat kasutuskogemust. Kui jätkate saidi kasutamist, eeldame, et olete sellega rahul. Политика конфиденциальностиОк